"Sesungguhnya Kalian adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyeru kepada yang Ma'ruf (dakwah), dan mencegah yang mungkar, dan beriman kepada Alloh..." ( QS: 3 : 110 )

Alloh SWT berikan pujian ini bukan hanya untuk laki laki saja, bukan untuk Abu Bakar ra, Umar ra, Utsman ra, Ali ra, tidak, tetapi juga untuk, Aisyah r.ha, Hafsah r.ha, Khadijah r.ha, Fathimah r.ha, Summayyah r.ha, Asma r.ha dan yang lainnya, laki laki dan wanita. Jadi kata kata "kuntum" di sini ini untuk kaum laki laki dan wanita, para sahabat ra dan para sahabiyah r.ha. Mereka para sahabat ra dipuji oleh Alloh SWT, sebagai umat terbaik, ini sebab kerja sama mereka dalam dakwah baik laki laki, maupun perempuan. Jadi tanggung jawab agama ini bukanlah untuk laki laki saja tetapi untuk kaum wanitanya juga.

Selasa, 28 Februari 2012

Target Masturot "Menjadi Khadimah"

Akhlaq yang baik ini akan terbentuk melalui perkhidmatan. Mujahadah wanita yang paling utama adalah melayani atau khidmat kepada suami. Inilah sebabnya Ridho Alloh SWT ada bersama Rido Suami.

Maksud dan tujuan menjadi Khadimah adalah :

Agar perkhidmatan yang dilakukan istri bisa menolong suami untuk pergi di jalan Alloh.

Fadhilah :

"Andaikata diperbolehkan penyembahan kepada selain Alloh, maka aku akan perintahkan istri menyembah suaminya."

"Wanita yang mencuci pakaian suami dan anak anaknya akan mendapat 1000 kebaikan dan akan diampuni kesalahannya, bahkan segala sesuatu yang disinari matahari memintakan ampun baginya dan Alloh SWT mengangkat derajatnya 1000 tingkat."

Kisah kisah :

1. Kisah khidmatnya Khadijah r.ha dari seorang kaya raya sampai menjadi miskin asab berkhidmat kepada Nabi saw.

2. Kisah khidmatnya Nabi saw sehingga Bilal terkesan dengan akhlaqnya Nabi saw, akhirnya masuk Islam.

3. Kisah seorang pelacur yang masuk surga asbab berkhidmat kepada seekor anjing. Si pelacur ini memberi minuman kepada anjing yang kehausan sehingga Alloh SWT Ridho dan memasukkannya ke surga. Siapa pelacur itu, dan siapa kita, kepada siapa dia berkhidmat, dan kepada siapa kita berkhidmat. Ini baru kisah pelacur berkhidmat kepada seekor anjing, asbab ini Alloh masukkan si pelacur ke surga. Bagaimana jika kita berkhidmat kepada suami kita yang Alloh SWT perintahkan, dan berkhidmat kepada agama Alloh SWT.

4. Sebagaimana khidmatnya Khadijah r.ha kepada Nabi saw dalam mempersiapkan Nabi saw mengambil tugas dakwah. Ketika itu Nabi saw dihibur dan ditarghib oleh Khadijah r.ha dan dibawa kepada ulama ahli kitab untuk menerangkan keadaan yang dialami Nabi saw.

Cara mendapatkannya adalah dengan cara :

1. Jika dipandang suami menyenangkan.
2. Jika berbicara kepada suami tidak menyakiti.
3. Jika diperintah suami dia taat.
4. Jika ditinggalkan suami dia bisa menjaga harta suami dan kehormatannya.
5. Sebaik baiknya perkhidmatan pada suami.


1 komentar:

  1. subhanallah.. beratnya menjadi kepala rumah tangga yang dapat membimbing keluarga untuk selalu di jalan Allah...

    BalasHapus